Raid PyreneenRaid Pyreneen (English)Jotunheimen RundtLa MarmotteLa Marmotte (English)Haute Route
Prolog
Dag 0
Dag 1
Dag 2
Dag 3
Dag 4
Dag 5
Dag 6
Dag 7
Epilog
Erfarenheter
Länkar
Dag 4
2014-08-27, Bourg d'Oisans - Alpe d'Huez

Distans: 15 km
Uppför: 1 100 meter
Utför: 0 m
Målsättning: En tid på 1:20 för hela etappen


Funderingar inför etappen

Tempolopp uppför Alpe d'Huez inger en skräckblandad förtjusning. 

Om benen känns bra, vilket är en högoddsare, så kommer jag att ge allt för att köra under en timme från banderollen vid campingen upp till målet. Detta kan givetvis innebära att jag klappar igenom någonstans mitt i. 

Annars så ser jag det som en vilodag och tar det lugnt upp.

 
Alpe d’Huez
 
Jag vaknar mitt i natten och känner hur kroppen arbetar på högvarv. Utanför vräker regnet ner, min t-shirt är sjöblöt av svett och jag känner instinktivt efter hur halsen mår. Det känns bra, så jag somnar om igen. Vi har sovmorgon, för enligt arrangörerna så har vi vilodag idag. Klockan ringer 07:30 och halsen känns fortfarande bra. Benen känns däremot som två stockar.
 
Kedjan får lite olja på sig och resten av cykeln får en kattvätt, så att den ser anständig ut. Den är väl förberedd för ett tempolopp, då både fälgar och bromsklossar är betydligt lättare idag än de var ett dygn tidigare. 
 
Det känns fantastiskt att bo två nätter på samma ställe, så man inte behöver packa ihop sig det första man gör på morgonen. Kläderna från gårdagens tvätt har också hunnit torka. Vi äter frukost vid målområdet. Det är kyligt, nästan molnfritt och vägarna börjar torka upp. De kommer att vara helt torra när det är dags.
 
Jag fixar det sista med cykeln. Sadelväskan åker av och jag tar bara med en reservslang och en däckavdragare i ryggfickan. Till loppet har jag med mig två uppsättningar dricksflaskor, uti fall att jag skulle tappa någon längs vägen, och en av de mindre flaskorna får följa med på cykeln. Jag blandar även energidryck i en plastflaska, som jag tänker slänga vid starten, när den är tom.
 
Vi rullar ner till Bourg d’Oisans via en bakväg, som ger oss en härlig utsikt över dalen. Det är ganska varmt nu och en tunn vindväst är allt som behövs som förstärkning.
 
 
Bourg d’Oisans
 
Vi kommer till starten i god tid och Uffe får sina växlar justerade. Efter registreringen spinner vi loss på en bakgata på lätta växlar och benen börjar vakna till liv. Lite grand åtminstone. Startordningen i tempoloppet är resultatlistan efter etapp tre, fast i omvänd ordning. Det är första gången man egentligen får se vilka andra som ligger nära en själv i det totala sammandraget.
 
Åter igen startar cyklisterna med 20 sekunders mellanrum och åter igen från ett startpodium. Vi är tre svenska cyklister som står på rad; Mike the Bike från Team Norrbotten, Uffe och jag själv. Efter att jag klickat i pedalerna och hålls fast av funktionären, så tappar jag balansen och måste klicka ur pedalen. Starten går, jag rullar nerför rampen med bara en fot iklickad, men bryr mig inte, för den officiella tidtagningen börjar inte förrän vid foten av berget, en dryg kilometer bort.
 
 
Alpe d’Huez
 
Oavsett vad jag sagt och tänkt, så tänker jag inte försätta det här tillfället att köra på tid uppför Alpe d’Huez. Under gårdagens briefing sades det att klättringen är 12.6 kilometer lång. Den enda siffra jag själv har sett är 13.7 kilometer och just distansangivelserna är inte arrangörernas starka sida.
 
När Uffe och jag diskuterat hur man skall få till en tid under timmen, så har vi kommit fram till att man bör hålla omkring 12 km/h under de första 2.5 brantaste kilometrarna. Därefter måste man bygga upp snitthastigheten till 14 km/h. 
 
Jag ligger mellan 11 och 12 km/h och ser hur jag närmar mig Uffe, men det går plågsamt långsamt. Efter några kurvor kommer jag ifatt, vi växlar några ord och jag fortsätter vidare. Jag håller koll på fyra siffror; pulsen, distansen, hastighet och snitthastighet. Så länge hastigheten är högre än snitthastigheten, så är allt väl. Branten planar ut och jag har 11.7 km/h i snitt. Gränsfall. Pulsen ligger omkring 158 slag per minut och mer än så kan jag inte gå på.
 
Jag minns första gången jag körde uppför berget, för 10 år sedan, under min första La Marmotte. Då utnyttjade jag serpentinerna för återhämtning. Nu använder jag dem för att accelerera in i nästa stigning. Jag ligger i princip hela tiden på 34/24 som utväxling och växlar till någon eller några kuggar tyngre i kurvorna.
 
Jag kör hela tiden om andra cyklister, både deltagare i Haute Route och sådana som kör uppför berget för skoj skull. Det är frestande att lägga sig på rulle när man kommer ikapp någon som bara kör lite långsammare, men jag sporrar mig själv att gå ut till vänster och köra om direkt. Efter 7.5 kilometer blir jag omkörd för första gången, men jag har ingen som helst chans att gå in på hjul.
 
Snitthastigheten stabiliserar sig och pendlar mellan 12.6 och 12.7 km/h. Jag inser att jag inte har en chans på att ta mig in under timmen. Till och från försöker jag lura mig själv genom att intala mig att om sträckan verkligen är 12.6 kilometer, så har jag en chans. Mest är det för att inte klappa igenom mentalt. Jag ser hur pulsen börjar sjunka, men kan inte förmå mig att pressa på mer.
 
När jag passerar mitt favorithotell i Alpe d’Huez, Le Castillan, är det en kilometer kvar och tiden går ut. Enda gången jag kört La Marmotte med målgång vid Tour de France-målet är 2006 och jag har inget som helst minne av den sista kilometern. Den visar sig vara väldigt snäll med en lätt utförslöpa, men avslutas med ett segt motlut. Det minns jag däremot mycket väl. Jag går in på 1:04 och känner mig otroligt nöjd. Uffe kör in på 1:11, fullt respektabelt med tanke på att han stod vid sitt ord och höll igen lite. Klockan är inte ens 12 och vädret är strålande.
 
Vi går runt i staden och sedan får vi massage, något vi missat de senaste två dagarna. Jag får samma massör som i Megève, ett halvt liv sedan. ”I don’t remember your face, but I remember your legs”. Den kommentaren tror jag inte att jag hört tidigare.
 
 
Dagen i siffror
 

 
Distans: 14 km (från början av klättringen till Tour de France-målet)
Stigning: 1070 m (Polar) & 1110 m (Garmin)
Tid i sadeln: 1:04 (från början av klättringen till Tour de France-målet)
Totaltid: 1:08 (hela etappen)
Rullsnitt: 13.1 km/h