Raid PyreneenRaid Pyreneen (English)Jotunheimen RundtLa MarmotteLa Marmotte (English)Haute Route
Prolog
La Marmotte
Erfarenheter
Länkar
Erfarenheter
Resan dit:
  • Det effektivaste sättet att ta sig till området är att flyga till Grenoble eller Genève och hyra bil där. Det går även att flyga till Lyon eller Nice, men man får då en lite längre bilresa.
     
  • För första gången testade jag att inte släppa ut luften ur däcken när jag flög och det gick alldeles utmärkt. Trycket i passagerarkabinen visade sig motsvara knappt 2 000 meters höjd.
     
  • Väl framme, så är bil i princip ett måste. Räkna inte med att snitta mer än 50 – 60 km/h på de vägar som inte är motorvägar.
     
  • Vi fick vår hyrbil uppgraderad till en Renault Scenic. Bortsett från väghållningen på vägar som inte var spikraka, så var den suverän för att transportera cyklar.
 
Cykeltransport i en Renault Scenic.
 
 
Boende:
  • Det finns några hotell i Bourg d’Oisans och en hel uppsjö i Alpe d’Huez. Jag föredrog Bourg d’Oisans, då jag trodde att vägen upp till Alpe d’Huez skulle vara smal och dåligt asfalterad. Om man inte skall åka i skytteltrafik till och från hotellet varje dag, så går det alldeles utmärkt att bo uppe i Alpe d’Huez. Man måste ändå ta sig dit för att hämta ut sin nummerlapp, om man inte vill göra det tidigt på lördagsmorgonen i Bourg d’Oisans.
     
  • Det finns även ett hotell på Col du Lautaret för den som vill sova på 2 000 meters höjd och inte har något emot att bo mitt i en vägkorsning. Området är mycket vackert, men antalet fritidsaktiviteter i direkt anslutning till hotellet är starkt begränsat.
 
Cykel och utrustning:
  • Det hade räckt med två klingor fram; 53 – 30 hade fungerat alldeles utmärkt om en sådan kombination funnits. 39:an använde jag bara som transport mellan dessa klingor. En 25-krans bak hade heller inte skadat. Val av utväxling beror naturligtvis på hur stark man är och vilken kadens man vill hålla uppför.
     
  • Kontroll av alla växlarna på cykeln innan loppet skadar inte.
     
  • Om klockan på cykeldator och pulsmätare går oavsett om cykeln rör sig eller inte, så är det aldrig någon tvekan om hur lång tid som förflutit från start.
     
  • För att slippa bära med sig en vindväst efter det att den använts, kan det vara en idé att bära med sig en tidning som man stoppar in under tröjan i en utförslöpa och som man sedan kan kasta ifrån sig.
 
Mat och dryck:
  • När man väl stannat i en depå, kan man lika gärna äta ordentligt. Det kan vara värt tiden, om det förhindrar kramp och stopp p.g.a. detta.
     
  • Tidigare hade jag som tumregel att äta en energikaka var fjärde mil, men denna tumregel fungerade dåligt på lopp med den här typen av banprofil. En timme och en kvart mellan energikakorna fungerar troligtvis bättre som riktmärke.
     
  • Ta med salttabletter och drick mycket under loppet för att undvika kramp.