Raid PyreneenRaid Pyreneen (English)Jotunheimen RundtLa MarmotteLa Marmotte (English)Haute Route
Prolog
Dag 1
Dag 2
Dag 3
Dag 4
Dag 5
Erfarenheter
Länkar
Prolog
"Alla är ju extremt kortklippta!" var Roberts första kommentar efter att vi stigit på bussen i Paris. "Många har säkert rakade ben också" svarade jag nästan automatiskt. Vi slog oss ner i varsitt dubbelsäte i väntan på avfärden söderut.

Dagen innan hade vi kommit till Paris och övernattat på samma hotell som övriga deltagare i Graham Baxter Sporting Tours' resa till Pyrenéerna. I och med att de flesta resenärerna var från Storbritannien hade vi tagit sikte mot hotellbaren på kvällen för att se om vi kunde knyta några bekantskaper inför resan. Mycket riktigt hade vi stött på ett glatt gäng britter och australiensare i olika åldrar som såg fram emot en veckas cykling i Pyrenéerna. Nu hade vi ätit frukost, lastat vårt bagage och skulle fortsätta färden mot Hendaye, en liten stad på franska Atlantkusten invid den spanska gränsen.

The Fraser Eagle vid ett stopp i Frankrike.

På söndagskvällen anlände vi till Hendaye kring 18:30 och tog in på Hotell Campanile. Efter att ha burit upp bagaget till våra rum började vi skruva ihop våra cyklar. Så fort min var klar hoppade jag upp för att känna på utfarten från Hendaye. Efter några hundra meter började en rejält brant backe och jag bestämde mig för att köra den ända upp till toppen. Det visade sig vara ett styvt jobb på dryga 3.5 kilometer. Tillbaks på hotellet visade det sig att jag kört åt fel håll direkt vid utfarten från hotellets parkering, vilket i alla fall innebar att vi skulle slippa backen dagen därpå.

Raid Pyrénéen är ett randonneurlopp som arrangeras av Cyclo Club Bearnais i Pau och som går längs den fransk-spanska gränsen mellan Atlanten och Medelhavet. Loppet kan genomföras när som helst under året, i valfri riktning och på mindre än 100 timmar. Man skall meddela den arrangerande cykelklubben när man avser att genomföra loppet och i vilken riktning. Då det rör sig om ett randonneurlopp får varje deltagare ett startkort, Carnet de Route, som skall stämplas på ett antal förutbestämda platser längs vägen. Loppet är 72 mil, går över 18 klassificerade pass och avverkar drygt 11 000 höjdmeter.

Den här resan arrangerades av Graham Baxter Sporting Tours, som såg till att bokningar av hotell och frakt av bagage under etapperna löstes på ett smidigt sätt. Utöver hjälp med logistiken, så var det naturligtvis ypperligt att kunna genomföra loppet tillsammans med andra cyklister. Sammanlagt deltog 23 cyklister på den här turen.

Graham Baxters brukar arrangera två resor till Pyrenéerna varje år, en efter midsommar och en i början av september. Resan går med buss från England, genom Frankrike till Hendaye och det är inga problem att ansluta längs vägen. Bussen följer sedan cyklisterna varje dag mellan etappmålen, så man kan få tillgång till sin packning under dagen om det skulle behövas. Då bussen inte kan ta sig över alla pass på grund av trånga tunnlar finns det även en följebil under varje etapp som åker exakt den bana som cyklisterna kör.
Ray och Andy var våra ledare på denna resa. De turades om att köra följebilen och cykla själva, medan bussen kördes på heltid av Eddie.

Mikaels cykel.

Roberts cykel.

Mikaels cykel på resan var en Colnago Master X Light med trippelt kedjedrev fram med delningen 52 - 42 - 30 och nio-delad krans bak med delningen 12 - 23. Hjulen hade 28 ekrar, Dura Ace-nav, Ambrosio Excellight-fälgar och var utrustade med Vittoria CX TT 23-mm kanttrådsdäck.

Roberts cykel var en Cannondale R4000 med 53 - 39 tänder fram och nio-delad krans bak med delningen 12 - 27. Mavic-hjuen var 32-ekrade med Open Pro-fälgar och Continental Four Seasons 23-mm kanttrådsdäck.